Ojciec, syn i świat dookoła
Józef nie potrafi odnaleźć się w otaczającej go rzeczywistości. Żyje w świecie podobnym do labiryntu, niezrozumiałym i obcym, podlegającym ciągłym przemianom. Józef nie potrafi zrozumieć rzeczywistości przez deformacje, którym ta nieustannie podlega. Nie jest w stanie zrozumieć nawet własnego ojca, który również podlega ciągłym przeobrażeniom. Świat, w którym żyje, podobny jest do snu. Czy da się odnaleźć sens w takiej rzeczywistości?
Rzeczywistość niczym sen
„Sklepy cynamonowe„ to zbiór opowiadań pisanych prozą poetycką. Fabuła ma w nich miejsce drugorzędne – osią opowiadań jest przedstawienie świata widzianego oczami dziecka. Dzieciństwo w zbiorze Schulza odgrywa rolę kluczową – autor mitologizuje je, nadaje mu głębię. Świat wykreowany przez Brunona Schulza przypomina senną marę. Jest irracjonalny, oniryczny. Zdaje się być odbiciem znanej czytelnikowi rzeczywistości w krzywym zwierciadle. To świat widziany oczami dziecka, świat, w którym nic nie jest oczywiste. Elementy rzeczywiste przeplatają się tam z baśniowymi, groteskowymi, nie występuje porządek chronologiczny. Pory roku nakładają się na siebie, pojawia się też dodatkowy, trzynasty miesiąc. To świat ulotny, który może w każdej chwili rozpłynąć się niczym sen. Podlega nieustannym przemianom, deformacjom, nieoczekiwanym przekształceniom.
Słowa modlitwy
Wykorzystanie przez autora licznych metafor, onirycznego obrazowania oraz ekspresyjnego języka pogłębia niezwykły, nierzeczywisty wymiar świata przedstawionego w opowiadaniach. Schulz, bawiąc się słowami i tworząc z nich nieoczekiwane kombinacje, zdaje się tworzyć własną modlitwę, hymn pochwalny na cześć magii dzieciństwa. Język autora, bogaty w środki stylistyczne i środki obrazowania onirycznego, hipnotyzuje czytelnika i nie pozwala mu oderwać się od lektury. Dobór wyrazów dźwięcznych upodabnia tekst do niezwykłej melodii.
Dlaczego „Sklepy” i dlaczego „cynamonowe”?
Tytuł zbioru jest jednocześnie tytułem jednego z zawartych w nim opowiadań. Sklepy cynamonowe symbolizują niezwykłą atmosferę dzieciństwa w małym, przywiązanym do tradycji miasteczku. Odwołanie się do symboliki sklepów cynamonowych jest kolejnym zabiegiem autora, mającym na celu mitologizację dzieciństwa. Schulz sprzeciwia się nadejściu nowoczesności, uważa ją za symbol zepsucia, dlatego w swoich opowiadaniach zwraca uwagę na to, jak niezwykłym jest życie młodego człowieka w miasteczku.
Opowiadania zawarte w zbiorze
Zbiór zawiera następujące opowiadania:
-„Sierpień”,
-„Nawiedzenie”,
-„Ptaki”,
-„Manekiny”,
-„Traktat o manekinach albo wtóra księga rodzaju”,
-„Traktat o manekinach. Ciąg dalszy”,
-„Traktat o manekinach. Dokończenie”,
-„Nemrod”,
-„Pan”,
-„Pan Karol”,
-„Sklepy cynamonowe”,
-„Ulica krokodyli”,
-„Karakony”,
-„Wichura”,
-„Noc wielkiego sezonu”.